موسسه حقوقی و مشاوره بهمن هاشمی

بهمن هاشمی وکیل پایه یک دادگستری در شیراز با ۱۴ سال سابقه وکالت، نماینده حقوقی شرکت های متعدد و نهادهای عمومی ، متبحر در امور حقوق و کیفری و دعاوی مربوط به خانواده و ملکی می باشد.

موسسه حقوقی و مشاوره بهمن هاشمی

بهمن هاشمی وکیل پایه یک دادگستری در شیراز با ۱۴ سال سابقه وکالت، نماینده حقوقی شرکت های متعدد و نهادهای عمومی ، متبحر در امور حقوق و کیفری و دعاوی مربوط به خانواده و ملکی می باشد.

نحوه توقیف اموال مرد برای مهریه

مطابق با قانون مدنی کشورمان، پس از اینکه عقد نکاح بین زن و مرد خوانده شد، حقوق و تکالیفی مالی و غیرمالی بر عهده آن‌ها قرار می‌گیرد. پرداخت مهریه را می‌توان به‌عنوان یکی از تکالیف بی چون و چرایی به‌حساب آورد که عقد نکاح بر عهده مرد می‌گذارد. هدف ما از نوشتن این مقاله بررسی نحوه توقیف اموال مرد برای مهریه می‌باشد. اگر شما نیز با چنین مسائلی روبرو بوده و یا قصد کسب اطلاع در مورد آن را دارید، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. بهترین وکیل طلاق در شیراز

توقیف اموال برای مهریه

همان‌طور که در مطلب بالا ذکر کردیم، پرداخت مهریه یکی از مهمترین تکالیفی به‌حساب می‌آید که بر عهده مرد می‌باشد. از این رو قانون برای این مسئله توقیف اموال مرد بابت مهریه را در نظر گرفته است. زن می‌تواند به وسیله این راه حل قانونی، اقدام به توقیف اموال مرد نماید و تا رسیدن به حق و حقوق خود اموال را در توقیف نگه دارد. بر اساس قانون، هر چیزی که دارای ارزش مالی باشد، می‌تواند به‌عنوان مهریه زن مشخص گردد. از این رو هم اموال منقول و هم اموال غیرمنقول را می‌توان به‌عنوان مهریه انتخاب کرد. وجه نقد، سکه، کتاب خاص، گل و… جزو اموال منقول به‌حساب می‌آیند. از جمله اموال غیرمنقول برای مهریه نیز می‌توان خانه، زمین، باغ و… را نام برد. خوب است بدانید که به‌محض جاری شدن صیغه عقد نکاح، زوجه مالک مهریه خواهد شد.

توقیف اموال مرد برای مهریه و قوانین جدید آن

بخشنامه‌ای در سال 1399 به تصویب رسید که به‌موجب آن مراحل، شرایط و ضوابط توقیف اموال تغییر کرد. تا قبل از صدور این بخشنامه از جانب رئیس قوه قضائیه،  دادگاه و اداره ثبت وظیفه توقیف اموال مرد را بر عهده داشت. از این رو زوجه بایستی برای توقیف اموال همسر خود به یکی از این دو مرجع قضایی مراجعه می‌کرد. اما از سال 99  به بعد، به‌موجب این بخشنامه  تمام بانوانی که می‌خواهند برای گرفتن مهریه اقدام کنند، باید ابتدا به  اداره ثبت مربوطه مراجعه نمایند. چنانچه اداره ثبت قادر به فراهم کردن ثبت درخواست تا دو ماه، نسبت به شناسایی لیست اموال قابل توقیف مرد نباشد؛ یا اینکه نتواند تا  شش ماه  پس از ثبت درخواست، اقدامی نسبت به اجرای سند ازدواج و دریافت مهریه انجام دهد؛ زوجه می‌تواند برای مطالبه مهریه، گواهی صادره از اداره ثبت را به  دفتر خدمات قضایی و دادگاه خانواده ارائه کند. لازم است بدانید که دادگاه خانواده و دفترهای خدمات قضایی الکترونیک، پیش از صدور گواهی بالا نمی‌توانند  دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه را بپذیرند.

توقیف حقوق مرد برای مهریه

بر اساس گفته‌های وکیل متخصص دادگستری، زوجه می‌تواند برای دریافت مهریه، تقاضای توقیف حقوق شوهر خود را مطرح نماید. در چنین تقاضایی، چنانچه زن هنوز در زندگی مشترک با شوهرش باشد، می‌تواند یک چهارم حقوق مرد را از آن خود کند؛ اما اگر از یکدیگر جدا باشند تا زمانی که مرد مجدداً ازدواج نماید، امکان توقیف یک سوم از حقوق مرد را دارد.

توقیف اموال برای مهریه توسط  اداره ثبت

توقیف اموال مرد برای مهریه دارای مراحلی می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  1. هنگامی‌که یک شخص، تقاضای توقیف اموال برای مهریه از طریق اداره ثبت را دارد، بایستی ابتدا به دفترخانه‌ای که عقد نکاح در آن صورت گرفته، مراجعه کند و اقدام به ثبت درخواست صدور اجراییه نماید.
  2. پس از آن، سر دفتر درخواست مورد نظر را ارسال کرده و زوجه را جهت تشکیل پرونده به اداره ثبت مربوطه راهنمایی می‌کند.
  3. در مرحله بعد زوجه بایستی به همراه قبض ارسال اجراییه برای زوج، برگه اجراییه و تمام مدارک شخصی مانند شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج به اداره ثبت مورد نظر مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده نماید.
  4. پس از اینکه پرونده موردنظر تشکیل شد، یک نسخه از اجراییه برای مرد ارسال شده و مهلتی 10 روزه برای پرداخت مهریه یا معرفی مال به وی داده می‌شود.
  5. بعد از اینکه پاسخ ابلاغیه دریافت شد، چنانچه بعد از گذشت 10 روز اقدامی از جانب شوهر برای معرفی مال یا پرداخت مهریه صورت نگرفته باشد، زوجه می‌تواند از طریق اداره ثبت برای توقیف اموال مرد اقدام نماید.

توقیف اموال برای مهریه توسط دادگاه 

توقیف اموال برای مهریه توسط دادگاه

چنانچه اداره ثبت نتواند در مدت دو ماه بعد از ثبت درخواست توقیف اموال اقدامی نسبت به شناسایی و توقیف اموال مرد انجام دهد، زن می‌تواند گواهی مربوطه را از اداره ثبت دریافت کرده و برای مطالبه مهریه خود به دادگاه مراجعه نماید. با این حال توجه داشته باشید که بهترین راه برای مطالبه مهریه و توقیف اموال مرد برای مهریه، کمک گرفتن از یک وکیل خوب در شیراز می‌باشد. در ادامه مراحل توقیف اموال برای مهریه توسط دادگاه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، زوجه بایستی ابتدا گواهی مربوطه را از اداره ثبت گرفته و با مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج به دادگاه مراجعه کند. زوجه در دادگاه باید اقدام به ثبت دادخواست خود مبنی بر مطالبه مهریه و توقیف اموال شوهر بابت مهریه نماید.
  2. بعد از اینکه دادخواست به دادگاه ارائه داده شد، بسته به میزان مبلغ مهریه مطالبه شده، مرجع رسیدگی به این دادخواست مشخص خواهد شد. چنانچه مهریه زن معادل مبلغ 20 میلیون تومان و کمتر باشد، دادخواست برای شورای حل اختلاف فرستاده می‌شود و چنانچه میزان مهریه او بیش از 20 میلیون تومان باشد، دادخواست وی برای دادگاه خانواده ارسال خواهد شد.
  3. دادگاه خانواده پس از اینکه  دادخواست مهریه را دریافت کرد، نوبتی برای دادرسی تعیین کرده و بعد از رسیدگی به تقاضای  دریافت مهریه، اقدام به صدور رای می‌کند.
  4. رای صادره به مرد ابلاغ می‌گردد که مطابق آن مرد بیست روز مهلت اعتراض دارد، در صورت عدم اعتراض و قطعیت رای، حکم اجرا خواهد شد. با این حال اگر مرد به رای مهریه معترض بوده و درخواست تجدید نظر داشته باشد، بایستی تا صدور رای تجدیدنظر صبر کرده و پس از آن برای به اجرا در آوردن حکم قطعی اقدام نمایید.
  5. اگر زوجه در حین مرحله اجرا به اموالی از مرد واقف شد، می‌تواند درخواست توقیف اموال بابت مهریه  را تقدیم اجرا کرده و به وصول مهریه خود بپردازد.

کلام آخر

 یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که زوجین در زمان طلاق با آن مواجه می‌شوند، توقیف اموال برای مهریه است.  به‌علاوه تغییراتی که در سال 1399 در قوانین مهریه به وجود آمده نیز موجب شده تا جزئیات قانونی بیشتری در این مورد مطرح شود. همین امر الزام حضور یک وکیل خوب در شیراز را در این روند بیشتر از پیش کرده است. گرفتن وکیل برای طلاق توافقی به شما کمک می‌کند تا مراحل سخت این توقیف برایتان آسان شود. ما در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه را که بایستی در مورد نحوه توقیف اموال مرد برای مهریه و موارد مربوط به آن بدانید، به شما ارائه دهیم. امیدواریم که مطالب این مقاله از سایت بهمن هاشمی برای شما مفید بوده باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که زوجین در زمان طلاق با آن مواجه می‌شوند، توقیف اموال برای مهریه است. به‌علاوه تغییراتی که در سال 1399 در قوانین مهریه به وجود آمده نیز موجب شده تا جزئیات قانونی بیشتری در این مورد مطرح شود. همین امر الزام حضور یک وکیل خوب در شیراز را در این روند بیشتر از پیش کرده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد