موسسه حقوقی و مشاوره بهمن هاشمی

بهمن هاشمی وکیل پایه یک دادگستری در شیراز با ۱۴ سال سابقه وکالت، نماینده حقوقی شرکت های متعدد و نهادهای عمومی ، متبحر در امور حقوق و کیفری و دعاوی مربوط به خانواده و ملکی می باشد.

موسسه حقوقی و مشاوره بهمن هاشمی

بهمن هاشمی وکیل پایه یک دادگستری در شیراز با ۱۴ سال سابقه وکالت، نماینده حقوقی شرکت های متعدد و نهادهای عمومی ، متبحر در امور حقوق و کیفری و دعاوی مربوط به خانواده و ملکی می باشد.

حکم جلب مهریه

قبل از هر چیز خوب است بدانید که احضاریه در پرونده های قضایی با احضاریه در پرونده های کیفری تفاوت اساسی دارد. در پرونده های حقوقی گرفتن قرار بازداشت بسیار سخت است و زنانی که بعد از مطالبه مهریه خود قصد دارند حکم جلب بگیرند باید صبر و حوصله بیشتری داشته باشند و همچنین زمان بیشتری از خود نشان دهند. در این نوع پرونده ها زمانی حکم وصول صادر می شود که خوانده بدهی حکمی خود را پرداخت نکرده باشد و پولی برای پرداخت بدهی نداشته باشد. در زیر به بررسی دقیق نحوه دریافت حکم مهریه و شرایط آن می پردازیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

حکم جلب مهریه چیست و چگونه انجام میشود؟

از همان لحظه‌ای که عقد نکاح در میان زن و مردی منعقد می‌گردد، این تکلیف بر زوجین واجب می‌شود که بر تعهدات مالی و معنوی حاصل از عقد ازدواج پایبند بمانند. پرداخت مهریه به زن یکی از مهم‌ترین این تعهدات مالی است که معادل مبلغ تعیین شده در سند ازدواج می‌باشد. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که مرد بنا به دلایلی توان پرداخت مهریه تعیین شده را نداشته و یا از پرداخت مهریه زن شانه خالی می‌کند. در این شرایط، مرد نوعی بدهکار به همسر خود محسوب می‌شود که بدهی خود را پرداخت نکرده است. همین دلیل سبب می‌شود تا خودِ زن و یا با استفاده از بهترین وکیل طلاق در شیراز، به اخذ حکم جلب مهریه اقدام نموده و منجر به صدور حکم زندان برای مرد تا پرداخت مهریه خود شود.

شرایط حکم جلب مهریه

حکم جلب مهریه نیز همانند مابقی پرونده‌های حقوقی مستلزم شرایطی می‌باشد که به‌منظور ارائه درخواست قرار جلب مرد به خاطر عدم پرداخت مهریه در نظر گرفته‌شده است، به‌طورکلی این شرایط عبارت‌اند از پنج مورد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • در ابتدا دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه توسط زن یا وکیل وی به دلیل امتناع مرد از پرداخت مهریه ارائه داده می‌شود.
  • شرط دوم بایستی تمکن مالی زوج به‌منظور پرداخت مهریه عندالاستطاعه اثبات گردد.
  • در موارد بعدی پس از گذشت یک ماه از ارائه درخواست مطالبه مهریه در صورت عدم اعلام اعسار توسط مرد، حکم جلب مهریه دریافت می‌گردد.
  • مورد چهارم به این صورت است که چنانچه زوج از پرداخت مهریه در قسط‌های مشخص شده توسط دادگاه ممانعت کرد، حکم جلب مهریه دریافت می‌شود.
  • در مورد آخر نیز  بایستی مقدار و مبلغ مهریه به‌منظور دریافت عین مال یا معادل آن توسط زوجه، مشخص باشد.

شرایط حکم جلب مهریه  

قانون جدید جلب مهریه چیست؟

بر اساس قانون جدید مهریه و حقوق زن، حکم جلب مهریه تا 110 سکه و یا معادل آن صادر می‌گردد. در ضمن برای مبلغ بیش از این مقدار، زن قادر به دریافت ضمانت اجرای کیفری یا قرار جلب مهریه نمی‌باشد. البته این امر مشمول شرایطی که مرد استطاعت مالی پرداخت کل مبلغ تعیین شده برای مهریه را داشته باشد، نمی‌شود و مرد موظف است در این شرایط تمام مبلغی که برای مهریه زن مشخص شده را پرداخت نماید. این در حالیست که چنانچه از شرایط مالی مناسبی جهت پرداخت مهریه برخوردار نباشد، می‌تواند اقدام به ارائه درخواست اعسار به دادگاه نماید. هنگامی‌که این درخواست توسط مرد به‌موقع به دادگاه ارائه داده شود، مهریه زن توسط قانون قسط بندی شده و زن دیگر نمی‌تواند حکم جلب مرد را به‌منظور عدم پرداخت مهریه دریافت کند.

خدمات دیگر ما: شماره وکیل پایه یک در شیراز

مراحل گرفتن حکم جلب مهریه

اخذ حکم جلب مهریه مرد به دلیل نپرداختن مهریه، همچون ممنوع الخروج کردن وی، امکان پذیر می‌باشد؛ اما گرفتن این حکم مراحلی را در پیش دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در اولین مرحله برای گرفتن حکم جلب مهریه به دلیل عدم پرداخت مهریه، زوجه باید از دادگاه، حکم مبنی بر محکومیت زوج برای پرداخت مهریه را دریافت نموده و 20 روز از تاریخ صدور حکم نیز، گذشته و حکم قطعی شده باشد. پس از اینکه طرح دادخواست مهریه در دادگاه و حکم قطعی مبنی بر الزام مرد به پرداخت مهریه صادر شد، زن باید از همان شعبه دادگاه که رای قطعی در آن صادر گردیده است، تقاضای صدور اجراییه نماید. چنانچه بعد از گذشت سی روز از تاریخ ابلاغ اجراییه به مرد، وی اقدام به پرداخت مهریه زن نکرده باشد و یا دادخواست اعسار نداده باشد یا اینکه درخواست اعسار او از جانب قاضی پذیرفته نشود، زن می‌تواند خود و یا به کمک یک وکیل خوب در شیراز، تقاضای صدور حکم جلب مرد را از واحد اجرای حکم نماید؛ اما در صورتی که درخواست اعسار مرد پذیرفته شود، دیگر امکان جلب و حکم زندان وی وجود ندارد؛ به جز در مواردی که زوج از پرداخت اقساط مهریه شانه خالی کند.

مراحل گرفتن حکم جلب مهریه  

هزینه گرفتن حکم جلب مهریه 1402

گرفتن حکم جلب مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ضمانت‌های اجرایی در قانون و رویه قضایی به‌حساب آورد که به‌منظور عدم پرداخت مهریه در نظر گرفته‌شده و به‌صورت گسترده‌ای مانند دریافت حکم جلب برای ندادن نفقه، مورداستفاده قرار می‌گیرد. ممکن است این سؤال ذهن شما را نیز به خود درگیر کرده باشد که هزینه گرفتن حکم جلب مهریه در سال 1402 چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که معمولاً حکم جلب مهریه در 1402 بابت عدم پرداخت مهریه توسط شوهر، هزینه‌ای را در بر ندارد؛ یعنی اینکه زوجه پس از صدور حکم قطعی دادگاه، می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور اجراییه نموده و سپس به واحد اجرای احکام مراجعه کرده و به دلیل عدم پرداخت مهریه درخواست صدور حکم جلب مرد را داشته باشد، انجام این امر نیازمند پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای نمی‌باشد.

سوالات متداول 

1: آیا هنگامی‌که یک مرد توانایی پرداخت مهریه همسر خود را نداشته باشد، حبس می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چنانچه مرد اقدام به اثبات عدم توانایی مالی خود از طریق ارائه اعسار نماید، مهریه برای وی قسط بندی شده و حبس نخواهد شد.

2: آیا امکان جلب زوج با مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت وجود دارد؟

مطالبه مهریه از این طریق، تنها می‌تواند موجب توقیف اموال زوج گردد. برای اینکه حکم جلب مرد دریافت شود، به رای دادگاه نیاز می‌باشد.

3: عدم پرداخت مهریه چه مدت زمان زندان دارد؟

حبس برای مهریه دارای مدت زمان مشخصی نمی‌باشد و چنانچه مرد از پرداخت مهریه و یا اقساط آن سر باز زد، زن می‌تواند حکم جلب مرد را گرفته و او را حبس کند.

کلام آخر 

اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که حکم جلب مهریه چقدر اعتبار دارد؟ باید به شما بگوییم که زوج پس از صدور حکم و اجراییه‌، فقط 30 روز مهلت دارد که یا مهریه همسرش را پرداخت نموده و یا دادخواست اعسار رد کند؛ چرا که در غیر این صورت بازداشت خواهد شد؛ اما چنانچه وی اقدام به ارائه دادخواست اعسار نماید، بازداشت نخواهد شد و در صورت قبول شدن اعسار وی نیز دیگر حبس نشده و مهریه به‌صورت قسط بندی پرداخت می‌شود. هدف ما از نوشتن این مقاله و انتشار آن در وبسایت بهمن هاشمی بررسی حکم جلب مهریه و مراحل و شرایط آن بود. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد