موسسه حقوقی و مشاوره بهمن هاشمی

بهمن هاشمی وکیل پایه یک دادگستری در شیراز با ۱۴ سال سابقه وکالت، نماینده حقوقی شرکت های متعدد و نهادهای عمومی ، متبحر در امور حقوق و کیفری و دعاوی مربوط به خانواده و ملکی می باشد.

موسسه حقوقی و مشاوره بهمن هاشمی

بهمن هاشمی وکیل پایه یک دادگستری در شیراز با ۱۴ سال سابقه وکالت، نماینده حقوقی شرکت های متعدد و نهادهای عمومی ، متبحر در امور حقوق و کیفری و دعاوی مربوط به خانواده و ملکی می باشد.

راه های فرار از پرداخت مهریه

مهریه را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق‌های قانونی و شرعی زنان به حساب آورد که میزان آن به‌صورت توافقی مشخص می‌شود. پرداخت مهریه بر عهده مرد می‌باشد که این امر اغلب پس از طلاق زوجین از یکدیگر میسر می‌گردد. با این حال در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که مرد به دنبال راهی است تا از پرداخت مهریه فرار کند. هدف ما از نوشتن این مقاله بررسی بهترین راه‌های فرار از پرداخت مهریه و موارد این چنینی می‌باشد. پس اگر شما نیز به دنبال بهترین جواب برای این سوال هستید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین وکیل طلاق در شیراز

مهریه و انواع آن

مهریه یک حق شرعی برای زن به شمار می‌رود که در زمان ازدواج و عقد در بین طرفین مقدار معینی از طلا، سکه، ملک و یا هر چیز دیگری که مورد تایید زوجین باشد، برای زن مشخص گردیده و در دفتر اسناد رسمی ازدواج ثبت می‌شود. مرد نیز موظف است در هر زمان که زن بخواهد، مهریه را به وی پرداخت نماید. مهریه با توجه به مدت زمان مشخص شده، نحوه پرداخت و انواع مطالبه به چند دسته تقسیم می‌شود. در ادامه به بررسی هر یک از انواع مهریه می‌پردازیم.

مهرالمسمی

این نوع مهریه برای زمانی است که زوجین بر سر مقدار و میزان آن، قبل از عقد نکاح به توافق رسیده باشند و هنگام عقد نیز به ثبت رسیده باشد. مطابق با قانون ماده 1080 تعیین مهر منوط به رضایت طرفین بوده و هیچ محدودیتی نیز در این بین وجود ندارد. علاوه بر این لازم است که مهریه برای زن و مرد مشخص و معلوم باشد. همچین مهر مشخص شده بایستی ارزش مادی داشته باشد و دارای داد و ستد ملکی نیز باشد تا مرد بتواند آن را پرداخت نماید.

مهرالمثل

در این نوع مهریه شرایط مالی در میان نبوده و از نظر گذاشتن مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و بدون آن هم انجام عقد و ازدواج و جاری کردن خطبه عقد امکان‌پذیر می‌باشد؛ یعنی اینکه اگر زن مهریه مادی مشخص نکند، به این معنا نیست که عقد وی مورد قبول نمی‌باشد، بلکه مهریه او جزو مهر المثل به حساب آمده و در این بین شرایط مالی در میان نیست.

مهرالمتعه

مهرالمتعه در شرایطی اتفاق می‌افتد که هیچ مهریه ای در بین زوجین در هنگام عقد مشخص نشده باشد و زن و مرد نیز قبل از انجام رابطه جنسی تصمیم به جدایی گرفته باشند. در چنین شرایطی وضعیت مالی شوهر در نظر گرفته می‌شود و به لحاظ غنی یا فقیر بودن او مبلغی به زن تعلق می‌گیرد.

عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه را می‌توان به‌عنوان رایج‌ترین نوع مهریه معرفی کرد که معمولاً اغلب بانوان مهریه خود را به این صورت مشخص می‌کنند. در چنین شرایطی مرد وظیفه دارد در هر زمان که زن بخواهد، مهریه را به وی پرداخت نماید. بر اساس قانون فقط زمانی مهریه به‌صورت کامل به زن تعلق نمی‌گیرد که از انجام وظایف خود ممانعت کرده باشد. در چنین مواقعی مرد می‌تواند مدارک مربوطه و عدم استطاعت مالی خود را به دادگاه ارائه داده و مهریه را پرداخت نکند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که چنانچه در زمان طلاق زن باکره باشد، نصف مهریه به وی تعلق می‌گیرد.

عند الاستطاعة

این نوع مهریه تنها در زمانی پرداخت می‌شود که مرد به لحاظ مالی غنی بوده و توان پرداخت مهریه را داشته باشد، در این نوع مهریه زن بایستی اقدام به اثبات تمکن و استطاعت از مرد نماید.

طلاق از جانب زن  طلاق از جانب زن

طلاق از جانب زن

چنانچه خانمی درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد، اما نتواند دلیل محکمی برای این کار خود پیدا کند و به تشخیص دادگاه علت وی قانونی و درست نباشد، مرد می‌تواند نسبت به نپرداختن مهریه اقداماتی انجام دهد. در چنین موقعیتی زن باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهد بدون مطالبه مهریه از شوهرش جدا شود و یا نه.

افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از یک وکیل خوب در شیراز کمک بگیرند.

راه های فرار از پرداخت مهریه

با توجه به مطالب ذکر شده، دانستیم که مهریه جزو حقوق شرعی و قانونی زن به‌حساب آمده و فرار از پرداخت آن تقریباً غیر ممکن می‌باشد. با این حال گاهی مشاهده می‌شود که مردان بسیاری قصد فرار از پرداخت مهریه را دارند. بهترین راه نپرداختن مهریه اثبات عدم توان مالی در دادگاه می‌باشد؛ البته این امر زمانی میسر خواهد شد که مرد واقعاً توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد. واگذاری صوری اموال به آشنایان و نزدیکان از جمله راه‌های فرار مردان از پرداخت مهریه به‌حساب می‌آید. بیشترین زمان ثبت معامله صوری برای فرار از مهریه معمولاً در بازه زمانی اختلاف بین زوجین و مهم‌تر از آن پس از ابلاغیه دادگاه به اداره صورت می‌گیرد. چرا که ممکن است روند نوبت گیری و ارائه و همچنین پذیرش دادخواست توقیف اموال و استعلام اموال و ابلاغ اجراییه به مرد، مدت زمان زیادی به طول بیانجامد؛ بنابراین در این بازه زمانی مرد می‌تواند اموال خود را به نام نزدیکان و یا آشنایان خود بزند.

راه های اثبات فرار از پرداخت مهریه

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، بسیاری از مردان در هنگام پرداخت مهریه به دنبال راهی برای فرار از پرداخت آن هستند، به‌گونه‌ای که اموال خود را به‌صورت صوری به نام شخص دیگری انتقال می‌دهند. با این حال این امر یک کار قانونی و درست محسوب نمی‌شود و زن می‌تواند از راه‌های مختلفی این امر را به اثبات رساند. خانم می‌تواند با طی مسیری درست، به‌سادگی ثابت کند که مرد از توانایی پرداخت مهریه برخوردار می‌باشد اما از پرداخت آن امتناع کرده و به دنبال راه فراری از آن است. در دست داشتن مدارکی که ثابت کند مرد توانایی مالی داشته اما اموال خود را به نام فرد دیگری زده را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های اثبات فرار از مهریه به شمار آورد. زن بایستی به یک وکیل خوب در شیراز مراجعه کرده و با کمک گرفتن از وی مدارک لازم برای اثبات توان مالی مرد را جمع آوری کند. پس از انجام این کار می‌تواند با شکایت از او مهریه خود را دریافت کند.

نقش وکیل در راه‌های فرار از پرداخت مهریه

فرار از پرداخت مهریه توسط بعضی از مردان انجام می‌شود، با این حال انجام این امر به‌صورت غیرقانونی کار چندان نتیجه مندی محسوب نخواهد شد. در مواقعی که مرد از پرداخت مهریه به زن امتناع کرده و به دنبال راه فراری برای آن باشد، زن می‌تواند با استفاده از وکیل پایه یک دادگستری ثابت کند که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد. نقش وکیل در چنین مواردی این است که زوجه را به خوبی راهنمایی کرده و با دادن مشاوره‌های لازم به وی موجب می‌شود تا از راه درست و به‌سرعت مدارک قانونی جمع‌آوری شود. با ارائه این مدارک، زن می‌تواند در دادگاه ثابت کند که مرد به‌صورت صوری اقدام به واگذاری اموال خودکرده و یا از راه‌های دیگر اقدام به فرار از مهریه می‌کند.

کلام آخر 

امروزه با وجود مهریه‌های سنگین، مردان بسیاری هستند که به دنبال بهترین راه فرار از پرداخت مهریه می‌گردند و به این صورت قصد دارند که از پرداخت حق قانونی همسر خود سرباز زنند. در رابطه با این موضوع باید بگوییم که مهریه در هر شرایطی باید پرداخت گردد و بهتر است از راه‌های غیرقانونی برای فرار از پرداخت مهریه، اقدامی صورت نگیرد. چراکه  مهریه دینی است که به عهده مرد بوده و زن می‌تواند به‌راحتی و با کمک گرفتن از بهترین وکیل شیراز با اثبات این امر که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد، آن را پرداخت نماید. ما در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه را که بایستی در مورد راه‌های فرار از پرداخت مهریه بدانید، به شما ارائه دهیم. امیدواریم که مطالب این مقاله از وبسایت بهمن هاشمی برای شما مفید بوده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد