موسسه حقوقی و مشاوره بهمن هاشمی

بهمن هاشمی وکیل پایه یک دادگستری در شیراز با ۱۴ سال سابقه وکالت، نماینده حقوقی شرکت های متعدد و نهادهای عمومی ، متبحر در امور حقوق و کیفری و دعاوی مربوط به خانواده و ملکی می باشد.

موسسه حقوقی و مشاوره بهمن هاشمی

بهمن هاشمی وکیل پایه یک دادگستری در شیراز با ۱۴ سال سابقه وکالت، نماینده حقوقی شرکت های متعدد و نهادهای عمومی ، متبحر در امور حقوق و کیفری و دعاوی مربوط به خانواده و ملکی می باشد.

رجوع بعد از طلاق توافقی

همان‌طور که میدانید رجوع به معنای بازگشت می‌باشد و چنانچه زوجین بنا به هر دلیلی پس از طلاق پشیمان شوند، می‌توانند اقدام به رجوع کرده و مجدداً به زندگی مشترکشان ادامه دهند.  طلاق رجعی یکی از انواع طلاق به‌حساب می‌آید که امکان بازگشت را برای زوجین پشیمان فراهم کرده است.  طلاق به‌طورکلی به دودسته بائن و رجعی تقسیم می‌شود، در طلاق رجعی امکان بازگشت وجود دارد اما در طلاق بائن زوجین دیگر نمی‌توانند تصمیم به بازگشت بگیرند. توجه داشته باشید که پس از طلاق حتما بایستی عده نگه داشته شود. عده به معنای مدت زمانی است که زن باید آن را سپری کند تا پس از گذشت آن، بتواند مجدداً با فرد دیگری ازدواج کند. چنانچه زن باردار باشد، بایستی عده را تا زمان وضع حمل نگه دارد، در غیر این صورت و عادی بودن شرایط باید سه ظهر از عادت ماهانه وی گذشته باشد. هدف ما از نوشتن این مقاله بررسی رجوع بعد از طلاق توافقی و موارد مربوط به آن می‌باشد، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

طلاق رجعی چیست؟

همانگونه که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، طلاق رجعی یکی از انواع طلاق است که در آن رجوع (بازگشت) برای مرد پس از جدایی از خانم امکان پذیر خواهد بود. از همین رو چنانچه تقاضای صدور حکم از طرف دادگاه نیز آمده باشد هم مرد می‌تواند به همسر خود رجوع کند. با این حال اگر مرد قصد رجوع نداشته باشد، بایستی تمام موارد حقوقی زن از جمله مهریه، نفقه و… را پرداخت نماید. توجه داشته باشید که مرد برای طلاق همسر خود به اجازه او نیازی ندارد، زیرا در قانون حق طلاق به مردان داده شده است. توضیحاتی در رابطه با مبحث رجوع در قانون مدنی ماده 1148 داده شده است. رجوع یعنی مرد تمایل دارد که به زندگی مشترک با همسر خود ادامه دهد، به این ترتیب صیغه طلاق از بین رفته و زوجین می‌توانند بدون خواندن مجدد خطبه عقد، مجدداً به زندگی مشترکشان وارد شوند.

شرایط رجوع پس از طلاق توافقی

پس اینکه در میان زوجین صیغه طلاق جاری شد، مدت زمان رجوع  بعد از طلاق نیز تعیین خواهد شد. مرد با رجوع خود نزد همسر می‌تواند آثار طلاق را از بین ببرد.

البته این رجوع شرایطی را نیز به همراه دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • رجوع پس از طلاق، تنها بسته به خواست و اراده مرد می‌باشد.
  • رجوع، به هر روشی که قصد رجوع مرد را برساند، تحقق می‌یابد.
  • رجوع پس از طلاق، هیچ نیازی به خواندن صیغه عقد به‌صورت مجدد ندارد.
  • بعد از طلاق، رجوع بایستی حتما در دفترخانه ثبت شود.
  • رجوع بعد از طلاق، تنها در طول مدت عده طلاق، امکان پذیر خواهد بود.

مدت زمان رجوع بعد از طلاق توافقی چقدر است؟

بر اساس قانون، زمان مشخصی برای رجوع و بازگشت مرد پس از طلاق در نظر گرفته شده است. برای کسب اطلاع از عده یا مدت زمان رجوع بعد از طلاق، بایستی مدت عده زن در طلاق رجعی، ارزیابی شود. براساس ماده 1150 قانون مدنی، به مدت زمانی عده گفته می‌شود که  زن می‌تواند پس از انقضای آن، مجدداً ازدواج کند؛ بنابراین  نگه داشتن عده بعد از طلاق توسط زن از جمله وظایف وی محسوب می‌شود. علاوه بر این مدت عده با توجه به شرایط مختلف زن مانند باکره بودن، یائسه بودن، باردار بودن و یا غیره متفاوت خواهد بود. با توجه به توضیحات داده شده می‌توان گفت که زمان رجوع به مدت عده بستگی داشته و به‌صورت کلی شامل سه ماه می‌شود. با این حال اگر زن یائسه و یا باکره باشد و یا طلاق به‌صورت بائن انجام شده باشد، امکان رجوع وجود نخواهد داشت. اگر زن باردار نیز باشد بایستی تا پایان مدت بارداری برای طلاق رجعی صبر کند و عده نیز تا پایان وضع حمل وی ادامه پیدا می‌کند. افراد می‌توانند با مشورت گرفتن از یک وکیل حرفه‌ای در شیراز با تمام نکات مدت‌زمان رجوع بعد از طلاق توافقی آشنا شوند.

کلام آخر 

رجوع بعد از طلاق توافقی نیازمند شرایطی می‌باشد که انجام آن‌ها از الزامات به‌حساب می‌آید. از جمله مواردی که می‌توان به عنوان اصلی ترین شرایط رجوع بعد از طلاق رجعی به حساب آورد، این است که در مدت عده تمام وظایف و حقوق میان زوجین، چنانچه با اصل طلاق آن‌ها متضاد نباشد، لازم الاجرا باشد. با استفاده از بهترین وکیل شیراز نیز می‌توانید به‌راحتی از شرایط رجوع بعد از طلاق توافقی مطلع شوید. ما در این مقاله از وبسایت بهمن هاشمی سعی کردیم تا هرآنچه را که بایستی در مورد طلاق رجعی بدانید، به شما ارائه دهیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد